Γιατί ο Max Verstappen κερδίζει συχνά το...

Γιατί ο Max Verstappen κερδίζει συχνά το...

Σαν να μην υπήρχε καμία αμφιβολία, η συντριπτική νίκη 1-2 της McLaren στο GP Μαϊάμι της Formula 1 επιβεβαίωσε ακόμη περισσότερο ότι η ομάδα της Παπάγια παραμένει στην κορυφή σε αγωνιστικές συνθήκες, ειδικά όταν η φθορά των πίσω ελαστικών είναι κρίσιμη. Γιατί, λοιπόν, ο Max Verstappen κερδίζει τακτικά τους Lando Norris και Oscar Piastri στην pole position; Ο Piastri οδήγησε τον Norris στην τρίτη συνεχόμενη νίκη του, και την πέμπτη της McLaren από τους έξι αγώνες μέχρι στιγμής φέτος, με τον George Russell της Mercedes να βρίσκεται 37 δευτερόλεπτα πίσω στην τρίτη θέση και τον Verstappen να στέλνει ανησυχητικά 40 δευτερόλεπτα. Επιβεβαιώνεται η τάση ότι όταν η φθορά και η υπερθέρμανση των πίσω ελαστικών είναι ένα τεράστιο πρόβλημα, η McLaren μπορεί πραγματικά να ξεδιπλώσει τους μυς της και απλά να απομακρυνθεί από τον ανταγωνισμό μόλις η γόμα της Pirelli αρχίσει να υποβαθμίζεται.

Δεν είναι τυχαίο ότι ο μοναδικός αγώνας που κατάφερε να κερδίσει ο Verstappen ήταν το Grand Prix της Suzuka στην Ιαπωνία, το οποίο ήταν ένας “εύκολος” αγώνας με μία στάση, στον οποίο ο τετράκις παγκόσμιος πρωταθλητής μπόρεσε να υπερασπιστεί την pole position του σε μία πίστα όπου το προσπέρασμα ήταν σχεδόν αδύνατο και η McLaren δεν εκμεταλλεύτηκε τις λίγες διαθέσιμες στρατηγικές επιλογές. Όμως, ενώ η McLaren είναι ασυναγώνιστη σε αγωνιστικές συνθήκες, δεν ήταν εξίσου κυρίαρχη στις κατατακτήριες δοκιμές. Ο Verstappen προηγείται με τρεις pole σε έξι, ακολουθούμενος από δύο για τον Piastri και μία για τον Norris. Στο Μαϊάμι, ο Andrea Kimi Antonelli της Mercedes κέρδισε και τις δύο ομάδες στην pole του σπριντ, ενώ ο Lewis Hamilton της Ferrari έκανε το ίδιο στην Κίνα. Η pole του Verstappen στη Suzuka θεωρήθηκε ως η πιο εντυπωσιακή από όλες, με την επίδοσή του στο Μαϊάμι να μην απέχει πολύ από αυτήν, δεδομένου ότι χρησιμοποιούσε επίσης έναν κινητήρα Honda με υψηλότερα χιλιόμετρα που του κόστισε χρόνο στην επιτάχυνση στις δύο ευθείες του Μαϊάμι στους τομείς δύο και τρία.

Clive Mason/Getty Images" loading=“lazy” width=“960” height=“639” decoding=“async” data-nimg=“1” src=“https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/OThLd0W_g7M6_gIGUVIjZg--/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjt3PTk2MDtoPTYzOTtjZj13ZWJw/https://media.zenfs.com/en/motorsport_articles_445/535150c01b169f6cc170a6f080abe12c">

Max Verstappen, Red Bull RacingClive Mason/Getty Images

Clive Mason/Getty Images

Η πιο σκοτεινή εικόνα στις κατατακτήριες δοκιμές τροφοδότησε συζητήσεις σχετικά με το πόσο πιο γρήγορη είναι πραγματικά η McLaren σε έναν γύρο, και πυροδότησε κάποιο ψυχολογικό πόλεμο μεταξύ των δύο ομάδων σχετικά με το ρόλο που παίζουν οι οδηγοί τους στη φόρμα του Σαββάτου. Όταν συζητούσε για την τρίτη pole του Verstappen στη σεζόν, ο Horner έσπευσε να επισημάνει την ικανότητα του Ολλανδού να στέκεται στο ύψος των περιστάσεων. “Νομίζω ότι όπως κάθε μεγάλος αθλητής ή γυναίκα, είναι αυτές οι στιγμές μεγάλης πίεσης. Είναι το τελευταίο σετ ελαστικών, όταν η πίεση είναι στο πιο ακραίο σημείο”, δήλωσε ο Horner στο Sky το Σάββατο. “Ξανά και ξανά έχει αποδώσει, και αυτή είναι η τρίτη του pole σε έξι αγώνες τώρα κόντρα στις προσδοκίες. “Η McLaren φαινόταν ότι μας είχε καλύψει στο Q2, αλλά το θέμα είναι να πας και να κάνεις τον γύρο, και ο Max είναι μάστορας σε αυτό. Πρέπει να σκάψει βαθιά, γιατί σε γενικές γραμμές είμαστε πιθανώς ένα ή δύο δέκατα πίσω από τη McLaren.” Max Verstappen, Red Bull Racing, Christian Horner, Red Bull Racing Philip Fong - AFP - Getty Images” loading=“lazy” width=“960” height=“640” decoding=“async” data-nimg=“1” src=“https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/iix90cVSS.k3AYMxjPecNA--/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjt3PTk2MDtoPTY0MDtjZj13ZWJw/https://media.zenfs.com/en/motorsport_articles_445/ad18a9e4424f860a6d4308ab99f38e25"> Max Verstappen, Red Bull Racing, Christian Horner, Red Bull RacingPhilip Fong - AFP - Getty Images

Philip Fong - AFP - Getty Images

Εξαίροντας την ικανότητα του Verstappen να αντιμετωπίζει “στιγμές μεγάλης πίεσης” σε ένα κατώτερο αυτοκίνητο, ο Horner ουσιαστικά υποδηλώνει ότι ο παγκόσμιος πρωταθλητής έχει πλεονέκτημα έναντι των αντιπάλων του σε αυτό το τμήμα. Είναι ένας ισχυρισμός με τον οποίο θα συμφωνήσουν αρκετοί παρατηρητές, ειδικά δεδομένης της δημοφιλούς αφήγησης γύρω από τον Norris, αλλά ο επικεφαλής της ομάδας της McLaren, Andrea Stella, έχει διαφορετική άποψη. Ναι, η McLaren MCL39 έχει περισσότερες δυνατότητες σε έναν γύρο, αλλά φαίνεται ότι και οι δύο οδηγοί της δυσκολεύονται να τις αποσπάσουν αξιόπιστα από το αυτοκίνητο παπάγια. Αυτό φάνηκε από νωρίς με τα καλά τεκμηριωμένα προβλήματα του Norris να δέσει με το μονοθέσιο, το οποίο έχει υποστεί αρκετά σημαντικές αλλαγές σε σχέση με τα μηχανήματα του 2024 με τα οποία τα πήγαινε πολύ καλύτερα. Αλλά ενώ ο Piastri τα κατάφερε καλύτερα σε γενικές γραμμές, έχασε και αυτός μερικές ευκαιρίες για pole, κυρίως στη Suzuka και τώρα και στο Μαϊάμι, κάνοντας ένα λάθος στη στροφή 1. Αυτό που φαίνεται να συμβαίνει είναι ότι η McLaren είναι πανίσχυρα γρήγορη στις περισσότερες περιπτώσεις, αλλά όταν πιέζει στα όρια του φάκελου φαίνεται ότι ο “μουδιασμένος” μπροστινός άξονας του μονοθεσίου δεν δίνει στους οδηγούς την απαραίτητη ποσότητα πληροφοριών για το τι να περιμένουν. Αυτό σημαίνει ότι ούτε ο Norris ούτε ο Piastri είναι αξιόπιστα σε θέση να προβλέψουν τι θα κάνει το αυτοκίνητο και αν θα μπλοκάρει τα μπροστινά ελαστικά του, και ως εκ τούτου δυσκολεύονται να αναπαράγουν τις επιδόσεις τους σε ορισμένες στροφές. “Έχουμε πλέον αρκετά στατιστικά στοιχεία για να επιβεβαιώσουμε ότι το μονοθέσιο είναι πιο εύκολο να αξιοποιηθεί σε διαδρομές προσομοίωσης αγώνα από ό,τι σε έναν μόνο γύρο σε κατατακτήριες δοκιμές με νέα ελαστικά”, εξήγησε ο Stella. “Μέχρι στιγμής δεν είχαμε κανέναν τέλειο γύρο, ίσως ο καλύτερος ήταν ο γύρος του Oscar στο Μπαχρέιν. Αλλά κατά τα άλλα, ειδικά όταν πρόκειται για το κλείδωμα του εμπρός μέρους και το φρενάρισμα, είναι ένα αυτοκίνητο που προσφέρει τα καλύτερά του όταν είσαι σε συνεχείς γύρους και όχι σε έναν μεμονωμένο γύρο στον οποίο πιέζεις το 100%.

“Σε μια σταθερή μηχανολογική βάση, προσπαθούμε να κατανοήσουμε και να κάνουμε κάποιες προσαρμογές για να δούμε αν μπορούμε να τους δώσουμε ένα μονοθέσιο που να είναι λίγο πιο προβλέψιμο και πλούσιο σε πληροφορίες όσον αφορά το πώς είναι η πρόσφυση όταν οδηγείς το μονοθέσιο στο όριο.” Lando Norris, McLaren James Sutton / Motorsport Images” loading=“lazy” width=“960” height=“640” decoding=“async” data-nimg=“1” src=“https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/YHzTypARA.JFoSN_lrCIeA--/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjt3PTk2MDtoPTY0MDtjZj13ZWJw/https://media.zenfs.com/en/motorsport_articles_445/c42820be0aa6cfd52cdf47dd45a5fe1b">

Lando Norris, McLarenJames Sutton / Motorsport Images

James Sutton / Motorsport Images

Γι’ αυτό και ο Στέλλα υποστηρίζει ότι ο λόγος για τον οποίο οι οδηγοί του κερδίζουν τις πολικές θέσεις με κακόμοιρους γύρους στο Q3 οφείλεται περισσότερο σε τεχνικούς λόγους που προσπαθεί να αντιμετωπίσει η McLaren, παρά στην απόδοση των οδηγών, και γι’ αυτό εμφανίστηκε ενοχλημένος με την επιχειρηματολογία της Red Bull ότι πάντα ο Verstappen κάνει τη διαφορά.

“Η Red Bull είναι πολύ καλή στην κατασκευή γρήγορων μονοθεσίων, εξαιρετικά καλή στην οδήγηση γρήγορων μονοθεσίων και είναι επίσης εξαιρετικά καλή στο να δημιουργεί το αφήγημα προς όφελός της”, είπε όταν το Motorsport.com του έθεσε τα παραπάνω σχόλια του Horner. “Εκμεταλλεύονται κάθε πιθανή ευκαιρία για να παραμείνουν στον ανταγωνισμό και μερικές από αυτές τις ευκαιρίες είναι να δημιουργούν μερικές φορές το αφήγημα όπως: ‘Ω, κάνουμε θαύματα εδώ, οι άλλοι θα πρέπει να κερδίζουν κάθε περίοδο δοκιμών, κατατακτήριων δοκιμών και αγώνα’. “Αυτό είναι το αφήγημα που δημιουργούν κάποιοι ανταγωνιστές μας, το οποίο διαβάζουμε περιστασιακά και μετά αλλάζουμε σελίδα και επικεντρωνόμαστε στους εαυτούς μας. Κοιτάμε τα γεγονότα, κοιτάμε τι πρέπει να βελτιώσουμε και υπάρχουν πολλά που πρέπει να βελτιώσουμε”. Αυτό οδηγεί σε μια πιο φιλοσοφική ερώτηση. Είναι ένα αυτοκίνητο πραγματικά ταχύτερο αν δεν επιτρέπει στους οδηγούς να εκμεταλλευτούν αξιόπιστα αυτό το δυναμικό; “Δεν νομίζω ότι μπορούμε να διακρίνουμε ποιο είναι το [καλύτερο] αυτοκίνητο. Το καλύτερο αυτοκίνητο [σημαίνει] τις επιδόσεις που μπορείτε να πραγματοποιήσετε με το αυτοκίνητο, δεν είναι οι απόλυτες δυνατότητες. Περιστασιακά μπορούμε να παράγουμε πραγματικά καλές στροφές, αλλά είναι δύσκολο να είναι επαναλήψιμες για τους οδηγούς μας. Ο Oscar έκανε ένα σχόλιο μετά από έναν γύρο στο Q2: “Ουάου, αυτή η στροφή 1 ήταν τόσο καλή, που δεν είμαι σίγουρος ότι θα μπορέσω να την επαναλάβω, γιατί δεν είμαι σίγουρος πώς ακριβώς την έκανα, γιατί το αυτοκίνητο δεν μου έδωσε μεγάλη αίσθηση για το πώς συνέβαινε αυτό.” Oscar Piastri, McLaren Sam Bloxham / Motorsport Images” loading=“lazy” width=“960” height=“640” decoding=“async” data-nimg=“1” src=“https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/6_4Pl3VTJtikeIvB4In5Og--/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjt3PTk2MDtoPTY0MDtjZj13ZWJw/https://media.zenfs.com/en/motorsport_articles_445/0608df443d3006c0a2cc038981323f9c">

Oscar Piastri, McLarenSam Bloxham / Motorsport Images

Sam Bloxham / Motorsport Images

“Είναι ένα αυτοκίνητο που δεν σου δίνει πολλά συνθήματα, που είναι η τεχνική λέξη που χρησιμοποιούμε. Και αυτό σημαίνει ότι δεν είναι εύκολο για τους οδηγούς μας να επαναλάβουν κάποιες μεγάλες επιδόσεις που βλέπουμε σε μεμονωμένους γύρους. Ποιο είναι λοιπόν το καλύτερο μονοθέσιο; Είναι το μονοθέσιο που μπορεί να έχει περισσότερες δυνατότητες, αλλά είναι πιο δύσκολο να αξιοποιηθεί; Ή το μονοθέσιο που μπορεί να έχει λίγο λιγότερες δυνατότητες αιχμής αλλά είναι πιο ειλικρινές στην εκμετάλλευσή τους;” Ίσως η αλήθεια να βρίσκεται κάπου στη μέση, αλλά καθώς το ημερολόγιο της F1 φτάνει στην Ευρώπη, θα είναι συναρπαστικό να δούμε πώς θα εξελιχθεί η μάχη των κατατακτήριων δοκιμών του 2025. Η Red Bull και η McLaren ετοιμάζουν αναβαθμίσεις, ενώ η αυστηρότερη δοκιμή της FIA για την κάμψη της μπροστινής πτέρυγας αναμένεται να ταράξει τα νερά στην Ισπανία. Μπορεί η McLaren να παρουσιάσει μηχανήματα που θα είναι πιο εύκολα οδηγούμενα στο όριο ή οι αλλαγές στις μπροστινές πτέρυγες θα ρίξουν τα μονοθέσια της Παπάγια πίσω, όπως πιστεύουν ορισμένοι αντίπαλοι;

Πρόσθετο ρεπορτάζ από τον Ronald Vording

Για να διαβάσετε περισσότερα άρθρα του Motorsport.com επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μας.